Boekrecensie INKOOPWIJZER, Praktijkgids operationele inkoop

30 okt 2012

In de bestaande inkoopliteratuur is weinig aandacht voor operationeel inkopen. Recentelijk verscheen echter het boek Inkoopwijzer van Marcel Bressers, het eerste boek dat dit onderwerp centraal stelt. De auteur poetst in 186 pagina’s een gevoel van minderwaardigheid ten opzichte van de overige inkoopfuncties succesvol weg.

Verplichte kost voor inkopers?

Uit het boek van Bressers ontstaat het beeld dat operationeel inkopen een serieus maar traditioneel vak is, dat binnen een professionele commerciële organisatie onmisbaar is. Niet-operationele inkopers zullen zich tijdens het lezen eens te meer beseffen wat de consequenties in de keten kunnen zijn als het operationeel inkopen niet zorgvuldig en professioneel gebeurt. Voor operationeel inkopers is het boek een bevestiging van het belang van hun functie.

OGP

De auteur lanceert bovendien een interessant nieuw begrip: Operational Guideline Purchasing, ofwel OGP. Bressers doelt hiermee op een nieuwe way-of-life voor operationele inkopers. Een allesomvattende werkwijze vervat in een document dat alle aspecten van de operationele relatie tussen alle stakeholders van de klant en de leverancier vastlegt en managed. Een zeer gestructureerde manier die verbetering en optimalisatie van het hele operationele inkoopproces bewerkstelligt. Het boek beschrijft van A tot Z alle belangrijke en minder belangrijke aspecten die met het bestel- tot betaalproces te maken hebben. De logistieke aspecten zijn hierin zeker niet vergeten.

Structuur

Het boek is door Bressers overzichtelijk en logisch ingedeeld in vier delen. Het eerste deel behandelt het fundament: van het organisatiebeleid via het operationeel inkoopbeleid naar de (inkoop)organisatie-inrichting. Het tweede deel behandelt de toepasselijke inkooptheorie. Nuttige zaken als de formule van Camp en Vendor ratingpasseren de revue. Het derde deel is de opmaat naar het OGP-concept. De elementen van de uitputtende lijst van elementen uit de OGP worden zorgvuldig gefileerd. Zo komen het nut van een goede opdrachtbevestiging en het proces van reclamatie aan de orde. In het laatste deel komt alles bij elkaar: de interne klant, de leveranciers, het organisatiebeleid – met inkoop in het middelpunt. Ook geeft het boek een goed voorbeeld van hoe een OGP opgesteld moet worden.

Eindoordeel

Het boek leest prettig, zeker als je enige inkoopkennis hebt en vaktermen kent. Bressers bespreekt in hoog tempo alle operationele inkoopaspecten. Het is jammer dat de voor de hand liggende link met actuele onderwerpen als contractbeheer en contractmanagement niet wordt gemaakt. Ook wordt er geen aandacht besteed aan de positionering van inkoop binnen non-profit organisaties. Het OGP-concept is echter zeker de moeite waard om te leren kennen, al komt het in eerste instantie over als een papieren tijger. Het boek draagt met recht de ondertitel “Praktijkgids operationele inkoop”. Het maakt de verwachting die het schept helemaal waar.

Beoordeling: ***

Boekgegevens

Auteur Marcel Bressers is zelfstandig inkoopprofessional met een sterke focus op het verbeteren van operationele inkoopprocessen. Hij heeft ruim 30 jaar praktijkervaring. Een publicatie in 2010 in Deal! was de aanzet voor het ontwikkelen van de OGP. INKOOPWIJZER is het eerste boek van zijn hand.

Boek gelijmd / 186 blz. / Nederlandstalig
Business Contact / 1e druk, sept. 2012
ISBN/EAN: 978-90-9026947-4
Het boek is te bestellen op www.mj-inkoopadvies.nl

Wim Nieland MSc MBA is Directeur publiek bij adviesbureau Aeves. Aeves adviseert, levert interim oplossingen en voert executive search diensten uit voor alle commerciële functies binnen uw organisatie (inkoop, sales, marketing en communicatie).aevesbenefit.com